השקעה באדמות חקלאיות

השקעה באדמות חקלאיות

שוק הנדל"ן בישראל הוא אפיק פופולארי להשקעה בעלת פוטנציאל רווח גבוה בהרבה מאפיקי חיסכון רגילים. אחד מאפיקי ההשקעה שזוכים לפריחה כיום הוא רכישת אדמות חקלאיות. אפיק זה מבוקש הודות לפוטנציאל הרווח הגבוה הגלום בו, אך כמו בכל דבר בחיים, גם למטבע הזה יש שני צדדים.

רווח גדול

היתרון העיקרי של השקעה בקרקע חקלאית, והסיבה לכך שאפיק השקעה זה הפך לפופולארי הוא פוטנציאל הרווח הגדול שהרכישה מבטיחה. ערכה של קרקע חקלאית הוא נמוך, וברגע שהיא מופשרת לבנייה, כבר ניתן לממש אותו, כיוון שערך השטח עולה מיידית. יתירה מכך, אם הרוכש ניחן בסבלנות הנדרשת ניתן אף להגדיל את הרווח באמצעות בנייה על השטח. פוטנציאל

 סיכון  מול סיכוי

כאשר אדם רוכש קרקע חקלאית למטרות השקעה, הוא בונה על כך שבעתיד תופשר הקרקע לבנייה. כאמור, כבר עם הפשרת הקרקע ערכה עולה בעשרות מונים, ואם הרוכש אף בונה על הקרקע, הרווח גדול עוד יותר. 

האפשרות לרווח היא מפתה, אך חשוב להבין שככל שהרווח הצפוי גדול יותר, כך גם הסיכון גדול יותר. פירושו של דבר, שאם אתם רוכשים קרקע חקלאית שאינה מופשרת, תידרשו לשלם עליה הרבה פחות מקרקע שכבר הופשרה, אולם אין דרך להבטיח שהקרקע אותה רכשתם אכן תופשר.

מצגי שווא

בשוק קיימים חברות ויזמים רבים בתחום הנדל"ן אשר משווקים פרויקטים של בנייה עתידית בקרקעות חקלאיות מופשרות. כשאתם רוכשים קרקע בפרויקט שכזה חשוב לבדוק שאתם עושים עסקים עם חברה אמינה ואחראית, ושאינכם מתפתים לרכוש חתול בשק. 

הסיכון הוא שתרכשו חלקה שלא תופשר, ואז תיוותרו עם שטח שאינכם יכולים לעשות עימו דבר מצד אחד, וללא חסכונותיכם מצד שני. כדי להימנע מטעויות כאלו בצעו בדיקה לגבי הגורם שמשווק את הפרויקט, וכן לגבי מעמדן של הקרקעות המשווקות.

השקעה לטווח ארוך

השקעה בקרקע חקלאית היא השקעה לטווח ארוך, וכזאת היא כוללת יתרונות וחסרונות. היתרון הוא שזו אפשרות להבטיח לעצמכם הכנסה ורווח בעתיד, כאשר אולי תזדקקו להם יותר. 

כך אתם מארגנים לעצמכם מעין "קופת חיסכון" רווחית בהרבה מכל תכנית חיסכון שתמצאו בבנקים. החיסרון הוא שאינכם יכולים לדעת מראש מתי בדיוק תזכו לממש את ההבטחה לרווח, והמועד תלוי בהליכים בירוקרטיים שאינם תלויים בכם.

מינימום עלויות אחזקה

כאשר אתם רוכשים קרקע חקלאית כהשקעה, אתם משחררים את עצמכם מן הצורך לתחזק את השטח, לשלם מיסי ביוב וארנונה, להתמודד עם שוכרים ותיקונים נדרשים וכן הלאה. מבחינה זו, רכישת קרקע חקלאית היא עסקה מצוינת, המבטיחה לכם רווח עתידי במינימום השקעה ואפס תחזוקה.

פיזור סיכונים

כל משקיע מתחיל מבין שלא כדאי לשים את כל הביצים בסל אחד, כדי שאם השקעה מסוימת לא תתממש, השקעות אחרות יפצו על ההפסד. כיוון שמחירן של קרקעות חקלאיות הוא הרבה יותר נמוך ממחירם של נכסים קיימים, משקיע קטן יכול להרשות לעצמו לרכוש מספר חלקות חקלאיות במקום נכס בנוי אחד, ובכך לפזר את הסיכונים, ולהגדיל את הסיכוי לרווח ותשואה נאים.

חלק מקבוצה

ברוב המקרים, כאשר משקיעים בקרקע חקלאית להפשרה עושים זאת דרך חברה משווקת שמתכננת פרויקטים עתידיים לבנייה בשטחים לאחר שיופשרו. היתרון ברכישה כזו הוא שאתם נהנים מניהול הפרויקט על ידי המשווקים, הם אלו שיתעסקו עם הניירת והבירוקרטיה, הם אלו שמאתרים את השטחים המתאימים להשקעה, והם אלו שיבנו בשטח לאחר הפשרתו.

אתם נדרשים רק לרכוש את החלקה שלכם ולהמתין לרווחים. החיסרון הוא שאין לכם שליטה על הנעשה בפרויקט ושאתם תלויים במקצועיות ובאמינות של המשווקים. בכדי לוודא שמדובר בעסקה טובה עבורכם,  לפני שאתם מתקשרים עם חברה המשווקת חלקות חקלאיות, בדקו היכן ממוקמות החלקות, האם החל תהליך הפשרת הקרקעות, מה הסיכויים שהקרקע תופשר וכיוצא בזה. בנוסף לכך, בדקו את הרקורד של החברה המשווקת, את הפרויקטים שבוצעו על ידה, את תגובות הלקוחות, האם יש תביעות כנגד החברה וכן הלאה.

טיפים למזעור סיכונים

כאמור, השקעה בחלקה חקלאית היא סוג של הימור, אך אינה חייבת להיות הימור פרוע המסכן את כספכם. בעזרת הקפדה על מספר כללים תוכלו למזער את הסיכונים ולבצע מהלך מחושב שיבטיח תשואה.

  • מיקום – בחרו בחלקות הממוקמות בשוליהם של ישובים מבוססים ומתפתחים. חלקות אלו הן בעלות פוטנציאל גבוה להשבחה.
  • בדיקה מול רשויות – בדקו ברשות המקומית, המחוזית והארצית את מעמדה של הקרקע שאתם רוצים לרכוש. גם אם המשווקים מבטיחים לכם שתהליך הפשרת הקרקע כבר בעיצומו, או שניתנו כבר היתרי בנייה, אל תתעצלו ובדקו שאכן כך הדבר.
  • חברה אמינה – בצעו מחקר על החברה המשווקת של הפרויקט, והימנעו מעבודה עם יזמים שהוכחו כאופורטוניסטים במקרה הטוב, או נוכלים במקרה הרע.
  • כדאי להימנע מרכישת קרקעות השייכות למנהל מקרקעי ישראל.

להשקיע בתבונה

השקעה בקרקע חקלאית היא אפיק אטרקטיבי עבור מי שיש לו אורך נשימה, ויכול להמתין מספר שנים עד שיקצור את הרווחים. כדי למזער את הסיכונים ולבצע השקעה בטוחה, בדקו מה מצב הקרקע, האם החל תהליך הפשרה לגבי השטחים המדוברים, והאם החברה המשווקת היא בעלת מוניטין של חברה אמינה ומקצועית. 

כדאי להימנע מרכישת קרקעות מרוחקות ממקומות יישוב, שכן הסיכוי שקרקעות אלו יופשרו קטן, וכמו כן עדיף לרכוש קרקעות בבעלות פרטית. אם אתם צריכים כסף זמין, השקעה בקרקע חקלאית אינה מתאימה, אך במידה ואתם מעוניינים בהשקעה לטווח ארוך, רכישת קרקע חקלאית המיועדת להפשרה היא השקעה נבונה. רצוי לבקר בשטח בטרם שאתם רוכשים אותו בכדי לוודא שאין מפגעים שיקשו על הפשרת הקרקע לבנייה. אם אינכם מרגישים שאתם מבינים מספיק בתחום אל תהססו להיוועץ במומחים.

קרקעות להשקעה הפכו להיות הטרנד הפופולארי בקרב משקיעים רבים, אך מה כלול בענף ההשקעות המורכב הזה?

אחד מאפיקי ההשקעות הפופולארים בישראל הוא השקעה בקרקעות לטובת פוטנציאל תשואה עתידית במקרה של הפשרת קרקעות

השקעה בקרקע חקלאית המועמדת להפשרה היא פיתרון פופולארי למי שברשותו סכום כסף ומחפש דרכים להעלות את ערכו. 

האם יש סיבה להשקיע בקרקעות בישראל כאשר ישנן הזדמנויות השקעה ברחבי העולם? מדוע משקיעים מחפשים להשקיע דווקא בישראל?